Область наук:

  • ЗМІ (медіа) і масові комунікації

  • Рік видавництва: 2019


    Журнал: Соціальні та гуманітарні науки. Вітчизняна і зарубіжна література. Сер. 9, Востоковедение і афріканістіка: Реферативний журнал


    Наукова стаття на тему '2019.04.026. ЛІМ Л., Берджін ДЖ. Зухвалий КАМПАНІЯ ГЛОБАЛЬНОЇ ПРОПАГАНДИ В КИТАЇ. LIM L., BERGIN J. INSIDE CHINA'S AUDACIOUS GLOBAL PROPAGANDA CAMPAIGN // GUARDIAN. - MANCHESTER, 2018. - DECEMBER 7. - URL: HTTPS://WWW.THEGUARDIAN.COM/NEWS/2018/DEC/07/CHINA-PLAN-FOR-GLOBAL-MEDIA-DOMINANCE-PROPAGANDA-XI-JINPING '

    Текст наукової роботи на тему «2019.04.026. ЛІМ Л., Берджін ДЖ. Зухвалий КАМПАНІЯ ГЛОБАЛЬНОЇ ПРОПАГАНДИ В КИТАЇ. LIM L., BERGIN J. INSIDE CHINA'S AUDACIOUS GLOBAL PROPAGANDA CAMPAIGN // GUARDIAN. - MANCHESTER, 2018. - DECEMBER 7. - URL: HTTPS://WWW.THEGUARDIAN.COM/NEWS/2018/DEC/07/CHINA-PLAN-FOR-GLOBAL-MEDIA-DOMINANCE-PROPAGANDA-XI-JINPING »

    ?тому буде відведена лише інструментальна роль, укладає Ян Фенмін [025, с. 19].

    ВЛАДА

    2019.04.026. ЛІМ Л., Берджін Дж. Зухвалі КАМПАНІЯ ГЛОБАЛЬНОЇ ПРОПАГАНДИ В КИТАЇ.

    LIM L., BERGIN J. Inside China's audacious global propaganda campaign // Guardian. - Manchester, 2018. - December 7. - URL: https://www.theguardian.com/news/2018/dec/07/china-plan-for-global-media-dominance-propaganda-xi-jinping

    Ключові слова: Китай; пропаганда; глобалізм; мас медіа; зовнішня політика.

    Кореспонденти газети Луїза Лім і Джулія Берджін характеризують політику КНР, спрямовану на поширення позитивної інформації про країну і створення сприятливого образу сучасного Китаю за кордоном. Ця політика не просто боротьба за міжнародний вплив, яку ведуть за допомогою засобів інформації США, Англія, Ізраїль, Росія чи Іран. В результаті тривав п'ять місяців дослідження автори встановили, що під невиразним і невибагливим покровом діє послідовна і ретельно розроблена система інформаційної війни, яка має амбітні цілі створення нового «глобального інформаційного порядку», для чого, на думку організаторів, потрібно завдати поразки «медіаімперіалізму Заходу».

    В основі системи ідея «нового світового порядку з відродженим Китаєм як його центром». На відміну від інших країн, суб'єктів в світовому інформаційному просторі, це гранично централізована і уніфікована система інформації, дійові особи якої підпорядковані суворої партійної дисципліни, а в її рамках ЗМІ - «очі, вуха, язик і глотка» партії. Подібна дисципліна передбачає подачу журналістами лише «схваленої в партії версії подій». У підсумку ЗМІ стають і «полем битви, на якій ведеться ця" глобальна інформаційна війна ", і її зброєю».

    Глобальна інформаційна експансія Китаю носить чітко ідеологічний характер. Контрпропаганда відповідно до директиви, відомої як Документ 9, стає пріоритетною метою китайської інформаційної системи. Документ визначає головною загрозою прагнення західних ЗМІ «впровадитися в нашу ідеологію». Відповідно до директиви провідні китайські журналісти на центральному телебаченні викривають західні медіа і їх співробітників, «обдурених західними цінностями», звинувачуючи їх в прагненні підірвати суспільний лад КНР. Подібна стратегія контрпропаганди виправдовує цензуру: як заявив один з редакторів агентства Сіньхуа Ло Жунь: «Ми відповідаємо за те, що ми повідомляємо. Якщо це вважається цензурою, я думаю, це хороша цензура ».

    Як констатував аналітик ЦРУ, нині розробник програми по Китаю Джеймстаунського фонда1 П. Маттіс, уявлення китайського керівництва «про національну безпеку поширюється на світ ідей» і вся пропаганда покликана «не допустити прийняття рішень, які можуть завдати шкоди інтересам Китайської Народної Республіки».

    Хоча принципово в партійній політиці використання ЗМІ нічого не змінилося, в наявності радикальне зрушення від внутрішньої самодостатності до глобалізму. Протягом десятиліть КПК у своїй пропаганді дотримувалася оборонної тактики, захищаючи інформаційний простір КНР від небажаної кореспонденції з-за кордону найгрубішими засобами на кшталт заборон поширення інформаційної продукції, блокування інтернет-сайтів і вигнання іноземних кореспондентів з Китаю.

    Але в «останні приблизно 10 років Китай звернувся до більш майстерною і напористою стратегії, яка в зростаючій мірі націлена на міжнародну аудиторію». Безпосереднім поштовхом стала Пекінська Олімпіада 2008 року, коли китайське керівництво піддалося жорсткій критиці за порушення прав людини, а протести проти політики в Тибеті набули масового і широкий міжнародний характер, супроводжуючи рух олим-

    1 Джеймстаунського фонд, за визначенням авторів, «урядовий мозковий центр (Washington thinktank), що займається проблемами безпеки».

    пійского вогню до Пекіна. На наступний рік влада оголосила про асигнування 6,6 млрд дол. На присутність в глобальному медіа-просторі.

    Китай прагне змінити глобальну інформаційну середу масивним вливанням грошей. «Якщо в самому Китаї преса жорстко контролюється, за кордоном Пекін прагне використовувати в своїх інтересах незахищеність свободи преси». У найпростішому вигляді це оплата пропагандистських матеріалів, що з'являються у вигляді додатків в солідних західних виданнях або мовлення державного радіо Китаю або Міжнародного радіо Китаю (CRI) на хвилях незалежних міжнародних каналів. У США китайські фонди оплачують послуги так званих «незалежних експертів (third-party spokespeople)» для контрпропаганди, мета якої спростувати несприятливий для Пекіна громадську думку з таких питань, як, наприклад, управління Тибетом.

    Поширена практика - організація владою КНР оплачених по вищому розряду турів по Китаю для журналістів, міжнародні семінари з китайської тематики, що носять форму інструктажу, присвоєння вчених ступенів в сфері комунікацій і т.д. Китай поступово, але неухильно посилює контроль над глобальною інфраструктурою цифрових комунікацій. За допомогою супутників зв'язку і прокладки оптико-волоконного кабелю в різних регіонах створюється «цифровий шовковий шлях», що охоплює весь світ.

    У самий останній час Китай активно впроваджується в ТВ, створюючи глобальну мережу телемовлення. Яскравий приклад - відкриття в Чізвік лондонського хаба Центрального китайського телебачення (CCTV). Добре оплачувана робота в китайській держкомпанії представляється завидною місцем для західних журналістів, над якими важить дамоклів меч скорочення через несприятливу економічну кон'юнктуру. І не випадково на 90 місць відгукнулося майже 6000 бажаючих, так що перегляд досьє йшов майже два місяці.

    Китайська влада повномасштабно і відкрито використовують ринкові механізми в політичних цілях. Характерний прийом -кооптірованіе в апарат держкомпаній на кшталт CCTV незалежних іноземних журналістів, особливо тих, хто докучає критичний-

    ськими кореспонденціями. Журналіст з Нігерії Dayo Aiyetan викривав незаконну і хижацьку вирубку лісів китайськими бізнесменами. Після відкриття африканського хаба CCTV в Кенії в 2012 році він отримав запрошення вступити на службу. Запропонована зарплата в кілька разів перевищувала ту, що він отримував (її розміри агенти CCTV знали).

    Африка взагалі стала полігоном для випробування глобальної стратегії китайської пропаганди. І крім матеріальних стимулів місцевих журналістів приваблюють можливістю «розповісти всю правду про Африку міжнародній спільноті» без західних ідеологічних штампів. Такий прийом непогано діє, і африканські журналісти, що опинилися всередині китайських інформаційних мереж, нерідко підкреслюють свою незалежність.

    Однак зустрічаються і скептики. У Південній Африці китайські компанії володіють 20% капіталу однією з найбільших медіа-груп Independent Media, яка об'єднує два десятка провідних місцевих газет. Коли південноафриканському журналісту Азаду Есса довелося покритикувати китайську владу за інтернування уйгурів, його колонка в одній з цих газет зникла. Компанія засудила газету за залучення такого журналіста.

    Проаналізувавши освітлення в CCTV спалаху лихоманки Ебола в Західній Африці в 2014 р, Вів'єн Марш виявила, що в 17% підкреслювалося значення допомоги Китаю. Матеріали по Африці виявляються фоном для «демонстрації ролі Китаю в світі, його сили і благородства». Залучені в китайську інформаційну мережу іноземні журналісти досить швидко розуміють, що від них вимагається, і їх кореспонденція не потребує цензурі. Втім, як вважають вони, подібна ситуація існує і в інших системах інформації на кшталт Ассошіейтед прес. Деякою несподіванкою виявляється, що багато звіти не бачать світло і призначаються лише для відомості начальства. Так, виявляється функція збору інформації, що цікавить компетентні органи КНР, і «тонка грань, яка відділяє в китайській журналістиці пропагандистську діяльність, створення сфер впливу і збір розвідданих».

    Дещо в організації сучасної інформаційної системи відходить у минуле КПК. Так ще в 30-х роках пояснюючи запрошення журналіста з США Едгара Сноу, Мао Цзедун сформу-

    лировал установку на використання іноземців в інтересах Китаю ( «Making the foreign serve China»), і вона цілком виправдалася щодо того ж Сноу, котрий випустив пропагандистську книгу «Червона зірка над Китаєм». Нерідко таке використання приймає комічний оборот. Так, в 2012 році була викрита користувалася прихильністю влади на прес-конференціях журналістка з Австралії, задавала дуже зручні для влади питання. Після її викриття в таких же цілях була використана інша співробітниця Global CAMG Media Group.

    Створена з штаб-квартирою в Мельбурні місцевим бізнесменом китайського походження Томмі Цзян ця структура насправді «дочка» розквартированої в Пекіні Guoguang Century Media Consultancy, якій належить 60% капіталу, а та, в свою чергу, є власністю Міжнародного китайського радіо (CRI). Global CAMG і іншої компанії Цзяна Ostar належить не менше 11 австралійських радіостанцій, що транслюють контент CRI.

    Крім Global CAMG були ще дві компанії, які поширювали контент CRI. У 2015 р їм належали 33 радіостанції в 14 країнах. Три роки по тому - 58 радіостанцій в 35 країнах. Тільки в США цей контент транслюють 30 каналів. Президент CRI назвав стратегію використання іноземних радіостанцій для поширення точки зору Пекіна на міжнародну аудиторію «запозиченням човни для виходу в океан».

    Аналогічна стратегія «запозичення човнів» використовується Пекіном щодо друкованої продукції. Державний англомовний орган «Чайна дейлі» має угоди з 30 іноземними газетами, включаючи «Нью-Йорк таймс», «Уолл-стріт джорнел», «Вашингтон пост», «Телеграф» в Англії про щомісячної публікації чотирьох-восьмістранічних додатків під назвою «China Watch »чисто пропагандистського характеру в старому стилі типу« 40 років блискучого успіху в Тибеті ». Незмінно на сторінках додатків є китайський керівник. За даними, опублікованими «Дейлі телеграф», такі щомісячні додатки стоять Пекіну 750 тис. Ф. ст. на рік. У США «Чайна дейлі» витрачає щорічно 20,8 млн дол.

    Подібні витрати згаданий Маттіс пояснює тим, що включення китайських пропагандистських програм в респекту-

    кабельні американські видання надає їм необхідну переконливість, забезпечує частку легітимності перед місцевою публікою. Під час проміжних виборів в США Трамп піддав критиці практику пропагандистських програм, знайшовши, що такі додатки завдають шкоди його шансам. Гнів президента США викликали додатки China Watch в виходить в штаті Айова газеті Des Moines Register. Публікуються в сільськогосподарському районі, вони, за твердженням Трампа, мають на меті підірвати підтримку його позиції в торговельній війні з Китаєм серед американських фермерів.

    Останнім часом китайська пропаганда чітко стає бізнесом. Зарубіжні «човна» не просто запозичуються, але купуються. Ще в 2014 р керівник відділу пропаганди ЦК КПК Лю Циба закликав враховувати досвід інших країн, «які використовують ринкові механізми для експорту своїх культурних продуктів». Китайський бізнес відгукнувся на партійну установку. У 2015 р найбагатша людина Китаю власник «імперії» інтернет-торгівлі «Алибаба» з капіталом 420 млрд дол. Джек Ма купив стару (115 років виходила в Гонконзі) газету «South China Morning Post». Ма не приховував, що зробив покупку за пропозицією китайської влади. Газета, яка користувалася репутацією незалежної, мала набути нову орієнтацію. Віце-президент «Алібаби» Джозеф Цай уточнив, що газета відтепер «представить альтернативну точку зору на Китай в противагу тій, що дають західні медіа».

    Виконання цієї місії було доручено 35-річному Гарі Лю, уродженцю Каліфорнії китайського походження з Гарвардської ступенем. Йому було дано великі ресурси, уподібнившись рекрутування штату «кастингу Бен-Гура», і делікатна завдання «вести глобальну дискусію про Китай». Лю обіцяв «об'єктивно висвітлювати події в Китаї» і «зробити все, щоб були показані обидві сторони дуже, дуже складної дійсності». З одного боку, при новому керівництві в газеті збереглися «грунтовна політична аналітика і собственние1 репортажі з чутливих питань на кшталт прав людини або релігійних

    1 Мається на увазі відмову від стандартної для китайської преси передруку важливої ​​інформації з центральних газет і повідомлень з інформаційного агентства Сіньхуа. - Прим. реф.

    конфліктів ». З іншого боку, популяризуються особистість і діяльність Сі Цзіньпіна, друкуються редакційні статті в дусі офіційної пропаганди і політичної лінії КПК. Не забутий господар: Джек Ма постає «сучасним Конфуцієм».

    «Це все видимість і димова завіса (smoke and mirrors)», -заявив, пояснюючи свій відхід, багаторічний співробітник газети С. Вайнс. Видимість свободи преси і створення правдоподібності в зображенні реалій. «Ви пишіть, що хочете, але контролюється те, що ви можете побачити». Керівництво SCMP різко реагувало на звинувачення в цензурі.

    В Австралії, яка останнім часом виглядає «лабораторією (petri dish) китайського впливу за кордоном» китайський мільярдер Хуан Сянмо за 1,8 млн дол. Заснував при Технологічному університеті Сіднея Інститут австралійсько-китайських відносин (ІАКО), який під керівництвом колишнього міністра закордонних справ Карра покликаний поширювати «позитивну та оптимістичну картину» цих відносин. Інститут організував високооплачувані тури в Китай для 28 провідних австралійських журналістів. Останні вислухали лекції, що прославляли успіхи Китаю в модернізації, які рекомендують приєднатися до програми «один пояс, один шлях», що виправдовують політику Пекіна в Південно-Китайському морі. В результаті вакуум інформації по Китаю серед австралійської еліти оплачені ІАКО журналісти заповнили «виключно односторонньою інформацією».

    Подібну практику культивує виник в 2009 р Фонд обміну між Китаєм і США (Cusef), очолюваний мільйонером з Гонконгу Тун Чі-хва, яка субсидувала відвідування Китаю 127 журналістами, так само як конгресменами і сенаторами. У 2018 р Фонд виступив з ініціативою заснувати в Детройті чай-натаун ​​як «живий символ перспектив китайсько-американських відносин». Критика проекту була дуже ускладнена.

    Ще ширше програма, розрахована на країни, що розвиваються. Під егідою створеної в 2012 р Китайської асоціації публічної дипломатії за п'ять років має бути підготовлено 500 журналістів з Латинської Америки і 1000 з Африки. Особлива увага приділяється молоді. Характерний приклад - історія філіппінського журналіста Юдженіо Грегг, розказана їм самим. Він став учасником програми «Пояс і шлях: ініціатив-

    ва ». 10 місяців, живучи на повному утриманні, він здійснював поїздки по Китаю, проходив навчання в Народному університеті Пекіна, де отримав магістерський ступінь, і стажування на центральному телебаченні. За його словами, у нього «відкрилися очі» на Китай, і він зрозумів, що державні ЗМІ - одна з найефективніших систем інформації. Після цього він повернувся на батьківщину для участі в президентській прес-команді Родріго Дутерте.

    Порівнюючи китайську систему глобальної інформації з системами інших авторитарних режимів (Росія, Іран), фахівці дійшли висновку, що китайська набагато потужніше і многообразней. У той же час вона концентрується на найважливіших для китайського керівництва напрямках інформації. Пекін широко використовує ринкові механізми, щоб змусити замовкнути конкуренцію. Критики або підкуповують, або спонукають до мовчання. Їх голоси тонуть в море позитивної інформації запозичених, або куплених каналів. «Імперіалізм китайських медіа на підйомі, - роблять висновок автори. - І вирішальна битва буде не за засоби виробництва новин, а за долю самої журналістики ».

    А.В. Гордон

    МІЖНАРОДНІ ВІДНОСИНИ

    2019.04.027. Комацу Х. ПЕРЕГОВОРНИЙ ПРОЦЕС Про ПОВЕРНЕННЯ СТАТУСУ «ВНУТРІШНЬОГО ТЕРИТОРІЇ» МІЖ ЯПОНІЄЮ І Окінава.

    KOMATSU H. The negotiating process around «homeland level status» reversion between Japan and Okinawa // International Relations of the Asia-Pacific. - Oxford, 2018. - Vol. 18, N 1. - P. 71-98.

    Ключові слова: Японія; державний лад; Окінава; японо-американські відносини.

    Викладач університету Тіба Хіросі Комацу досліджує переговорний процес між Окінавою і Японією, спрямований на набуття статусу «внутрішньої території», зосереджуючись на зустрічах глави уряду островів Рюкю Яру Тёбё з офіційними представниками уряду Японії. Основними джерелами служать: «Щоденник Яру Тёбё» і «Дипломатичні


    Ключові слова: КИТАЙ /ПРОПАГАНДА /глобалізму /МАС МЕДІА /ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА

    Завантажити оригінал статті:

    Завантажити